fredag 5 juli 2013

Oreo tårta

Wow, vilken tårta, ja det var så jag tänkte när jag såg denna för första gången. Chokladbotten, bottnar med oreokex, fyllning med oreokex, kan det bli bättre liksom. När det var dags för en väninnas möhippa beslöt jag mig för att pröva den för den verkade inte så svår att lyckas med. Dessutom har jag inhandlat nya bakformar som jag ville pröva.


Inte alls svår att göra och väldigt god, jordgubben på toppen delade jag sen istället, som ni kan se på en av de andra bilderna. Det som är utanpå tårtan är mixade oreokex som duttas på när man spacklat den med fyllningen som är utan kexbitar.


Tårtan skulle ätas på lördagen så på torsdagen bakade jag bottnarna, två ljusa med smulade oreokex i och en med choklad smak. Bottnarna bakas en och en. Sen fyllde, spacklade och duttade jag kex på den fredag kväll. Var lite osäker på om kexbitarna skulle lösas upp och bli blöta mot spacklingen men det var ingen fara. Lite kul för dessa före bilder fotade jag med iphonen och skickade till en vän som är lite kaktokig sen hade jag glömt bort dem men när jag skulle lägga över bilder såg jag att de blivit riktigt bra och tyckte det kunde vara kul att använda dem.


Fyllningen med oreokex i, den var väldigt, väldigt god, kunde dock tagit mer fyllning på bottnarna än vad som stod i receptet för det behövdes inte så mycket till spacklingen som jag sparat. Man ska ta en tredjedel av fyllningen och blanda med kex för att ha mellan bottnarna och resten till spacklingen men jag fick hur mycket som helst över så när jag bakar den igen ska jag använda mer i tårtan, då försvinner kanske inte fyllningen lika mycket när man ska äta den. För det tyckte jag den gjorde lite.


Det blev en väldigt hög tårta men den är bara 15cm i diameter. En riktigt maffig bit alltså och mäktig till tusen. Nedanför kan man se kexbitarna i de ljusa bottnarna och även i fyllningen men som sagt så tyckte jag att jag fick för lite fyllning mellan bottnarna, den försvann litegrann.



Receptet kommer från Linda Lomelino, hon gör underbara tårtor. Hennes blogg hittar ni
här: call me cupcake Receptet är från henne men finns på denna sida: tasteline 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar