onsdag 25 april 2012

Nutella Mug Cake

När jag surfade runt häromkvällen hittade jag ett spännande recept inne hos kakmonstren och kände att jag bara måste testa detta som verkade vara världens enklaste kaka/efterrätt. Tar ungefär 5 min att röra ihop och 2 minuter i mikron, lite topping sen är den färdig att ätas. Jag använde 2 kaffemuggar som jag fyllde till ungefär hälften och sen svällde det en del i mikron. Kan tänka mig att det blir lagom om man delar receptet på 4 och använder mindre koppar för den var ganska så mäktig men väldigt god.


Jag toppade med vispgrädde, chokladsås och lite polkagris strössel men man kan ju variera i det oändliga.


Nutella Mug Cake

4 msk mjöl
4 msk socker
1 ägg
3 msk kakao
3 msk nutella
3 msk mjölk
3 msk olja

Blanda ihop allt i en skål, fördela i 2 koppar och kör i mikron i 2 minuter. Toppa sedan med t ex grädde, glass, marshmallows, strössel, såser, ja vad man än tycker om. Ett tips är ar låta den svalna litegrann innan man lägger på grädde eller glass.

2 kommentarer:

  1. Hej, jag provade göra denna en söndageftermiddag. Barnen fullkomligen älskade denna variant av "kladdkaka".
    Jag delade smeten i 4 mindre muggar och toppade med en klick vaniljglass och strössel. Bloggade om det på min blogg, med länk till dig. Hoppas det var ok. (gingerochjag.blogspot.se)

    SvaraRadera